Min favoritchili blev Jamaican bell

Förra sommaren så fick jag några olika sorters milda chiliplantor för att prova. Smakmässigt kan jag inte säga att jag kände någon större skillnad.

Om man däremot ser till hur mycket skörd och vem som klarade sig bäst mot angrepp, så har jag nu kortat en  vinnare. Alla plantorna fick stå ute i växthuset under sommaren och sedan komma in och stå i köksfönstret under vintern. Den som klarade sig bäst och fick överleva även sin andra sommar blev Jamaican Bell.  Dessutom är det rätt roliga frukter.

Jag har även tagit ett par sticklingar som nu sätter knopp. Det kan vara bra att ha om den här skulle ge upp framåt höstkanten tänker jag.

På den här plantan blir det så mycket frukter att vi hinner inte äta upp alla, men det är enkelt att ta reda på överskottet. Man lägger helt enkelt mogna (eller omogna gröna om man vill) i en plastpåse och fryser ner. När de ska användas så tar man så många man behöver. När man väl har chili hemma så är det otroligt gott i det mesta har jag upptäckt. 🙂

Vill man så kan man koka chilisylt också. Det är riktigt gott!

chili_jamaican bell

En reaktion på ”Min favoritchili blev Jamaican bell

Kommentera

