Värmeböljan kom av sig. Passade på att koka Rabarberchutney och torka krusbärsläder

Den passerade fort den här värmeböljan. Idag var temperaturerna nere i 15 grader igen. Jag passade på att koka rabarberchutney och frysa ner ett par kg skivade rabarber för framtida bruk istället för att deppa ihop över den i mitt tycke obefintliga sommaren.

Rabarberchutney är väldigt gott. Vi äter den mest till vegetariska biffar och wokar, men den passar till allt där man vill ha något sött, syrligt, kryddigt!

Rabarberchutney
5 hg (ca 1 lit.)  rabarber  skurna i 1 cm stora bitar
2 hackade rödlökar
5½ dl strösocker
1 krm cayennepeppar
1/2 finhackad mild chili. Jag tog Jamaican Bell eftersom jag odlar den sorten
½ msk ingefära
1 kanelstång
2 msk ättikssprit
3/4 dl vatten

Koka allt utan lock på svag värme 45 min till 1 timme så det tjocknar. Ös upp det på burkar och sätt på lock. Ställ det svalt. Chutneyn ska stå och mogna i 2 veckor, sen är den färdig. Eftersom den innehåller så mycket socker och dessutom ättiksprit så är den hållbar minst ett halvår, förmodligen i flera år, men den brukar inte räcka så länge för den är så god.

Den passar till allt där man vill ha något sött, syrligt och kryddigt till.

rabarber

Det kanske är bäst att tillägga att man bör inte överdriva sin konsumtion av rabarber . Särskilt små barn och människor som har lätt för att få njursten ska vara lite försiktiga, men det vet du säkert redan.

fruktläder_krusbär

När jag kollade frysen hittade jag krusbär också och eftersom nya är på väg så gjorde jag krusbärsläder. Det är ett väldigt gott godis som är extremt lätt att göra om man har en matberedare eller mixer. Har du andra bär kvar i frysen som du vill bli av med innan du ska fylla frysen med årets bär, så kan man göra detta läder på vilka sorters bär som helst.

2 reaktioner på ”Värmeböljan kom av sig. Passade på att koka Rabarberchutney och torka krusbärsläder

Kommentera

