Kål-landet är täckt av gräs, men inget nät…Jag håller tummarna…

Kål älskas av alla. I dagsläget så ser mina kålplantor fina ut, men det är läge att börja spana efter ägg nu. Härom kvällen så var det ett vitt moln av kålmal som flög över kålraderna. Kålen med den röd nerven heter Kalibog och är en röd spetskål. Under kålen är det gräsklipp. Kål gillar näring och kål gillar fukt, så gräsklipp är bra. De som lever med mördarsniglar tycker inte att det är bra med gräsklipp, men jag har tack och lov inga sådana. Mitt största problem är diverse kålälskande fjärilslarver.

röd spetskål_kalibog

Kålmal på ett Pac choi blad

kålmal på pac choi

Alla små ägg eller larver och puppor bör man ta bort från kålbladen. De sitter där för att de älskar kål! Jag har andra vilda kålväxter i ängen som de kan få lägga sina ägg på, men inte på min kål!

Eftersom jag alltid missar att täcka ordentligt med väv eller fiberduk innan kålfjärilar och kålmal börjar flyga, och jag aldrig hinner med att köpa Turex (ett ekologiskt medel mot larver) så brukar det sluta med att jag får titta på undersidan av bladen och klämma det jag hittar. De här bilderna är från ett tidigare år.

Nåväl, kampen kan börja! 😉

kålmalens ägg

 

larv på kål

 

kålfjärilsägg och puppa

4 reaktioner på ”Kål-landet är täckt av gräs, men inget nät…Jag håller tummarna…

  1. Gillar inte skadedjur, men har du inte problem med lite större djur, som Rådjur t.ex. Grannens Jordgubbsplantor med blom, och kart åts upp av Rådjur i förrgår natt.
    Svante

    1. nej, jag har varit förskonad. För många år sedan hade grannen får som smet och åt upp kålllandet, men annars är det mest insekter av olika slag som äter hos mig. Ja och så fåglar som äter bär i bland.

Kommentera

