Värmen kom och jag har skickat in mina insändingsuppgifter

Sol och värme kom och jag har skickat in mina insändningsuppgifter till Svalbardsuppgiften. För er som inte vet, så går jag en vidareutbildning för lärare om klimatförändringar.  Kursen bedrivs av  Nordland universitet, men det är beställt av ESERO (European Space Education Resource Office). De ordnar utbildningar, kurser och läger för både lärare och elever för att stimulera intresset för teknik, naturvetenskap och matematik. Det har varit rätt mycket jobb med den, men det är väldigt intressant. Om du själv är lärare inom geografi eller naturkunskap på högstadiet eller gymnasiet så kan man söka nya kurser nu inför nästa år. Du kan läsa mera här. Passa på! Jag tror det är enormt viktigt att vi lärare är kunniga och inspirerande inom alla områden, men jag själv ”brinner” förstås lite extra inom mina ämnen. 🙂

Om mina uppgifter är godkända så får jag åka till Svalbard första veckan i september, så det hoppas jag att jag får. 🙂

Såg ett program på svt play igår om forskning som sker på Grönland.  Om du vill veta varför man oroar sig över dessa klimatförändringar så passa på att se programmet. Det första programmet som beskriver just polarområden ligger bara kvar några dagar till. Se det gärna : Planetens gränser.

äng

5 reaktioner på ”Värmen kom och jag har skickat in mina insändingsuppgifter

  1. Åh vad häftigt med Svalbard! Jag var nära att få åka med Oden till Antarktis med mitt exjobb. Fast med tanke på hur sjösjuk jag blir så var det nog tur jag slapp 🙂

      1. Titeln var: Halocarbon production from macro algae in an acidified ocean. Havssalladen var en riktig värsting i att producera halogenerade kolväten har jag för mig men det var ganska trixigt att mäta så stor spridning bland mätvärdena.

  2. Åh, vad spännande! Det är en av mina drömresor. 🙂 En annan är Galapagos, ytterligare en är Antarktis. Svalbard är närmast men det lär nog inte bli av i alla fall. Men drömma kan man alltid göra. Håller tummarna för dig.

Kommentera

