Jordgubbsblommor…de Toscanska är nästan som rosor.

Det är en nästan överdådig blomning i år på mina röda Toscanska jordgubbar. De verkar gillas av mina solitära bin också. Fick ingen bild dag på de små solitära bina, men vill du se ett solitärt bi  eller veta varför det är så viktigt för storleken på jordgubbar att blommorna pollineras så titta här!

När de Toscansa är i knopp så påminner de lite om rosor tycker jag.

Längst ner i mitten så sitter en nyckelpiga. Alla nyckelpigor är inte röda. Jag gissar att det där är en 14 prickig nyckelpiga för de har den där schackmönstrade looken i gult och svart. Vill du se alla varianter som finns på nyckelpigor så titta här

toscana_jordgubbsblommor_ fjortonprickig nyckelpiga

Förra sommaren så fotade jag en 14 prickig i närbild på ett nässelblad. gulsvart_prickig nyckelpiga

8 reaktioner på ”Jordgubbsblommor…de Toscanska är nästan som rosor.

    1. Vilka fantastiskt läckra bilder du tagit! Jag är inte särskilt duktig på de olika arterna när det gäller bin. Det finns en uppsjö olika sorter! Det som surrar i dina bilder tror jag dock inte är bin utan någon sorts blomflugor. De liknar bin med sin randiga bakkropp, men de har inte en smal midja som bin och getingar har utan är flugor. https://tradgardssurr.wordpress.com/2014/06/03/stilstudie-av-en-blomfluga-som-ater/
      Typiskt för blomflugor är att de kan stå absolut stilla och ”hovra” i luften som de verkar göra i dina bilder. Jag har dock aldrig lyckats få till en skarp bild ändå då de flyger. 🙂
      Blomflugor är fantastiska pollinerare och deras larver äter bladlöss. https://tradgardssurr.wordpress.com/2015/04/24/maste-man-alltid-spruta-bort-allt/

      1. Något var fel, men de var lite större än en normal Geting/Honungsbi. Tyvärr finns de inte i min djurbok, men det är som du skriver de har ingen smal midja.
        Svante

      2. Jag får fortsätta att ta bilder på de djur, som vill ställa upp för fotografering. Förr eller senare hittar jag ett vildbi, och då kan jag lämna bilden som ett bidrag på bloggen.
        Svante

Kommentera

