Jordgubbar har aldrig varit en typisk midsommarefterrätt för mig

Jordgubbar brukar vara dyrt till midsommar. Priset går upp rejält från en dag till en annan. Anledningen är att jordgubbar är ett  måste för många just på midsommarafton. Jag förstod inte detta förrän jag flyttade ihop med en sörlänning. Jordgubbar finns nämligen inte hos oss den här årstiden. De har precis just börjat blomma.

Min pappa var jordgubbsodlare då jag var barn så vi köpte mycket sällan jordgubbar i affären. Vi åt de jordgubbar som skulle ätas då de kom och en månad framåt, vilket var ungefär i mitten/slutet av juli och in i augusti. Jag antar att det kan vara förklaringen till att jag är lite kräsen och helst äter bären direkt från plantan.

Idag kan man köpa jordgubbar nästan året runt även i mina hemtrakter. De smakar inte riktigt lika bra som jordgubbar som fått mogna klart i landet. Frukter och bärs sötma beror på mängden av sol som de fått då de mognar. Jordgubbar måste plockas ganska kartiga för att klara en längre transport. De eftermognar och blir röda i kartongen, men eftersom de inte fått de där sista solstrålarna så blir de inte riktigt lika söta. (De smakar även lite sämre en regnig sommar.)

Så trots att ”sörlänningen” kom in i mitt liv så blev aldrig jordgubbar  någon helig efterrätt till midsommar . Jag tackar givetvis inte nej om någon bjuder på en god midsommartårta med jordgubbar, men det gör jag inte heller om någon bjuder på en god rabarberkaka. Rabarberna är som bäst precis just nu hemma hos mig! 🙂

jordgubbar

5 reaktioner på ”Jordgubbar har aldrig varit en typisk midsommarefterrätt för mig

  1. Vad gäller jordgubbar, så kan jag både ha, och mista dem över midsommar. Det var så mycket måsten när jag växte upp i Stockholm, så när jag flyttade hemifrån lät jag jordgubbarna stanna i butiken i protest, och gör fortfarande lika dant.
    Svante

  2. Håller med dig helt! Jordgubbar smakar som godast när man plockar dom direkt från plantan en härligt solig sommardag! Och jo, det har blivit mer rabarberpajer än jordgubbar till midsommar här också. 🙂

Kommentera

