En kall och regnig vår blev en kall och torr försommar

Ibland efter perioder av mycket regn så kan man luras att tro att man inte behöver vattna. Buskar och träd och perenner klarar sig oftast då eftersom de har sina rötter längre ner, men i köksträdgården så kan man fortfarande behöva ge lite extra. Det är lätt att glömma bort det när det inte är så varmt ute. Sen jag planterade ut kålen och andra försådda småplantor har det inte regnat, mer än någon liten skvätt. Det är bra att ha lite koll på det hela med en regnmätare. Min var trasig hela förra sommaren. Jag tänkte köpa en ny, men det blev aldrig av. I år sprang jag på den här och då var jag tvungen att köpa den. Jag tycker den är lite söt. 🙂

Ca 30 mm per kvadratmeter sägs vara bra att trädgårdslandet får en gång i veckan. Det betyder att varje kvadratmeter vill ha 30 liter. Bästa vattnet är regnvatten eller sjövatten. Det har en bättre temperatur, innehåller inget klor som kan finnas i en del kranvatten och i perioder så är det dessutom inte tillåtet att bevattna med sitt kommunala vatten. Det kan därför vara bra att fundera över hur man kan spara regnvattnet och använda det i sin trädgård, även om bristen på vatten inte är ett så stort problem i vårt land som i många andra.

Att täcka sina odlingar med gräs förhindrar avdunstning och då behöver man vattna mindre. Då kan man tyvärr  få problem med sniglar istället. De gillar den fuktiga miljön, men det problemet har inte jag tack och lov!

regnmätare

5 reaktioner på ”En kall och regnig vår blev en kall och torr försommar

  1. Jag hoppas det torkar upp hos mig, jag strävar ju efter att bara behöva klippa en örtmatta, som enda trädgårdsarbete. Alltså endast köra trädgårdstraktor, och grästrimmer.
    Svante

    1. jag köpte den på ett ställe som heter smultronstället utanför Umeå http://smultronstaellet.se/ Tyvärr så har jag inte kvar lappen som visar vart den tillverkats. Du kan säkert ringa och fråga om du vill. Smultronstället är verkligen ett smultronställe, så har du vägarna förbi där så titta in. 🙂

Kommentera

