En skottkärra lastad med maskrosor ska göra gott

Jag plockade maskrosor med maskrosjärnet i dag. Det blev en skottkärra.

Allt ogräs eller gräsklipp kan man använda som gödsel. Antingen lägger man det direkt på jorden och låter nedbrytarna frigöra näringen så att de växande plantorna kan ta upp den, eller lägger det på en kompost eller så gör man en flytande näringslösning. Om man väljer kompost så måste man vara noga med att inte få med levande rötter. Det är även en fördel om inte allför mycket ogräs hunnit gå i frö innan de läggs dit.Om man har fröigt ogräs eller mycket rötter så borde näringslösning vara ett bättre alternativ. Frön och rötter ruttnar om de ligger i vatten under en längre tid. Näringslösning kan man göra av vilka ogräs som helst även om det som är mest känt är vallört och nässlor.

Maskrosor är riktiga överlevare. De kan t.o.m gå i frö efter att man plockat dom. Jag tänkte därför testa att göra näringslösning av dem. Jag stoppade ner dessa i en tunna och har fyllt på vatten. Där ska de få ligga under lock tills dess att det börjar lukta illa. Då gissar jag att även eventuella frön ruttnat och att en del av all den näring som finns i bladen hamnat i vattnet. Jag vet inte vad innehållet blir i just den här cocktailen, men med den växtkraft som maskrosor har så måste det bli bra tänker jag. ;). Framför alllt så borde jag bli av med maskrosfrön på samma gång.

När man silat ifrån de ruttnande växtdelarna så kan man använda vattnet som gödselvatten. Man späder det 10 ggr. De slemmiga växtdelarna lägger man på komposten eller gräver ner.

Tidigare har jag testat att göra det på lupiner och nässlor.

maskrosor_skottkärra (2)

4 reaktioner på ”En skottkärra lastad med maskrosor ska göra gott

  1. Om man ska lägga ner så mycket arbete gäller det att man inte har grannar, som har hela åkrar fyllda med maskrosor. Själv klipper klipper jag bara min gräsmatta rätt så ofta, med knivarna lågt ställda på trädgårdstraktorn. Jag får köpa nya knivar rätt ofta, då det är lika mycket sten, som maskrosor i min gräsmatta.
    Svante

    1. Jag brukar inte göra det så ofta, därav mängden… 🙂 När man klipper så blir det mindre gult, men maskrosorna blir bara kortare och kortare innan de blommar. Till slut så blommar de under kniven. Min gräsmatta består av allt utom gräs och det gör inget tycker jag, men ibland får jag ett ryck och tar fram maskrosjärnet. Jag har ett där man står upp när man plockar och d et är faktiskt lite roligt att göra det.

      1. Det finns andra gula blommor, som blommar lågt i min ”gräsmatta”, och dem når inte knivarna ner till. Det är inte Smörblommor det rör sig om, för de tar knivarna. Jag får fortsätta klippa var 5:e dag, och sedan får det se ut som det gör, för snart kommer snön, och döljer eländet.
        Svante

      2. hahaha! Ja snart är snön här! 🙂

        Småblommor i gräsmattan är bra för insekterna, så helt uselt är det inte . Man kan kalla det en ”örtmatta ” istället. 😉

Kommentera

