En ovanligt kall sommar för allt utom tåliga ogräs

Det är verkligen udda den här sommaren. Jorden är fortfarande kall, t.o.m för kall för att kunna plantera ner tomaterna i växthusets jord. Jag  har planterat om dem i större krukor i stället. Härom året planterade jag ner tomaterna i jordbäddarna på nationaldagen. Så inte i år. Tröstlöst.

Squashen har jag inte ens försökt plantera ut i blåsten och kylan i år. Den får fortsätta växa i sina krukor inne i växthuset.

Det som däremot växer så det knakar är all form av ogräs. I vanliga fall så skulle jag gett det till hönsen, men i höstas så fick de ”gå vidare till de sälla jaktmarkerna”. Planen var att skaffa nya nu i vår, men denna våren har som sagt inte blivit enligt planen. Det blir lagom att skaffa nya till nästa sommar i stället och då hinner jag förhoppningsvis även med att fixa till hönshuset så att det blir mer lättstädat.

När man inte har höns som äter upp och bearbetar alla ogrästuvor så måste man lösa det på ett annat sätt. Jag har valt att lägga tuvorna upp och ner på tork och sedan kompostera det hela. Även om jag kämpat på med att gräva ner rotspärrarar för att förhindra att exempelvis kvickrot tar sig in i odlingarna så lyckas rotogräsen nästla sig in ibland ändå. Bäst är därför att låta ogräset vara ordentligt dött innan jag lägger det på komposten.

Ett annat sätt att se till att ogräs är ordentligt dött är att lägga det i vatten några veckor och samtidigt tillverka gödselvatten. Funderar om det är det jag ska göra av alla maskrosblommor. Maskrosblommor fortsätter nämligen sin utveckling efter att man plockat dem och lyckas producera frön trots att de är avplockade. Det känns inte som en bra idé att ha maskrosodling på komposten. Hur fina de än är så kan det lätt bli för många….

ogrästuvor på lekablock

 

 

2 reaktioner på ”En ovanligt kall sommar för allt utom tåliga ogräs

  1. Nog är det en konstig vår, och försommar vi upplevt i år. I morse vaknade jag 01:00 av att det kändes kyligt, så jag gick upp, och drog igång ett litet elelement. Sedan tittade jag på termometern för utetemperaturen, och såg att den låg på +-0,0. Jag satt uppe till 04:00, och då hade temperaturen sjunkit till -1,8 grader, och kännaren sitter vid ytterväggen 2 m över mark, alla gånger kallare vid marken, som var alldeles vit av frost. Konstigt nog verkar inga växter förutom Aspen ha lidit någon skada.
    Svante

    1. De flesta perenna växter och träd brukar klara sig, men när t.o.m de stryker med då vet man att det för kallt, för sent på säsongen! Nu kan vi det här. Nu får det vända.

Kommentera

