Varför säger man att det blir regn om man dödar en spindel?

Man ska inte ha spindelfobi om man är i vårt växthus. Där finns en rad olika spindlar. Spindlar är rovdjur och hjälper oss trädgårdsägare att hålla skadeinsekter i schack.

Vissa jagar med nät och andra hoppar på sitt byte. De som jagar med nät kan lugnt sitta och vänta. Jag fotade en större spindel när jag såg den här stackars hårmyggan gå och fastna i ett nät. Jag trodde det var en fluga, för den har som du kan se väldigt stora ögon och det brukar vara typiskt för flugor, men hanar av hårmyggor är undantaget som bekäftar regeln. Hårmyggor gör oftast ingen skada på växtligheten utan äter nektar och fungerar därför som pollinatörer., men en del larver äter gräsmatterötter även om de flesta arter nöjer sig med att äta döda växtdelar.

rovfluga

Den spindel som jag började fota är en sk käkspindel (Metellina). Om du liksom jag är lite facinerad av spindlar så finns en bra sida på facebook som heter spindelnätet. Där kan man fråga om sorter om man vill, eller bara titta runt bland alla bilder som skickas in. 

En del saker som man skrämde människor med förr i världen hade ett syfte. För att inte barn skulle gå och drunkna så hotade man t.ex med Näcken. Av någon anedning så sa man också att det skulle bli regn om man dödade en spindel. Många männsikor ogillar spontant spindlar. Man kan därför undra varför de inte fick dödas, att man sa att det då skulle börja regna. Kanske var det någon klok mämnniska som såg nyttan i att de dödade flugor? Om någon känner till historien bakom detta att det blir regn om man dödar en spindel så berätta gärna denna för mig!

Det blir regn vare sig man dödar spindlar eller inte, men döda dem inte ändå! Spindlar behövs i naturen och så länge som du är i Sverige så finns inga spindlar som har så kraftiga käkar att de kan ta sig genom en människas hud och föra in giftet. Låt därför spindlarna leva åtminstone tills dess att de blir fågelmat. 🙂

spindel hänger

spindel kryper stor

7 reaktioner på ”Varför säger man att det blir regn om man dödar en spindel?

  1. Spindlar är fascinerande insekter! Tycker jag iaf😊. Otroligt fina bilder på lila ”växthustomten”. Trevlig midsommar trots vädret!

  2. Ryser av bilderna! Är inte så där jätteförtjust i spindlar, men jag dödar dem inte. Är de inomhus så försöker jag släppa ut dem. Har också hört detta att man inte ska döda spindlar för då blir det regn. Och det har faktiskt stämt mer än en gång! Tror det var min mamma som sa det, och så har jag sagt det till mina barn. Skulle också väldigt gärna vilja veta var det kommer ifrån. Låter ju inte riktigt klokt egentligen! 😉

Kommentera

