Vindarna viner och jorden är kall

Såg på TVnyheterna i morse. Södra Sverige kan få upp mot 27 grader sas det…Så är det inte här kan jag meddela. Var ute nu på morgonen och kände att mössa och halsduk var ett måste.

I går kväll bestämde jag mig för att gräva ner potatisen som jag förodlat i mjölkförpackningar. Den började växa ur förpackningen. Hade tänkt gräva ner den djupt men jorden kändes lite för kall trots att jag förgrävt ett dike som fått stå någon dag. Om man sätter potatis i för kall jord så tar det ett tag innan den kommer igång igen och all förgroning har varit förgäves. Minst 8 grader ska det vara på sättdjupet. Istället så täckte jag bara lite lätt och får återkomma när jorden värmts upp lite mera. För att de inte skulle blåsa bort alldeles så lade jag några gamla fönster över. Förhoppningsvis så blir det varmare där under nu. Plantorna blåser inte sönder i allafall.

Det här är skälvklart inte något man kan pyssla med om man är självförsörjande på potatis, men det är inte vi. Jag gav upp potatisodlingen för många år sedan. Vi har inte den optimala sandblandade potatisjorden. Dessutom måste någon köpa den där ekologiska potatisen som odlas av proffessionella potatisodlare också tänker jag. I år kunde jag dock inte motstå att köpa en liten påse sättpotatis av Amandin. En rad färskpotatis hoppas jag nu därför att vi kan unna oss frampå höstkanten!

potatis under glasrutor

3 reaktioner på ”Vindarna viner och jorden är kall

  1. Var glad att du har det som du har det med vädret. I Kårböle är det en varm dag idag har varit över 20 grader, och svag vind, och för första gången sedan 2006 då jag flyttade hit, är Myggen på språng. De som säger att det kommer att bli en olidlig Myggsommar kommer alla gånger att få rätt. Jag har letat upp mitt Myggmedel, som jag inte behövt använda förut, och kliar vidare på de bett jag redan hunnit få under dagen.
    Svante

      1. Svalor har vi massor av, men Fladdermöss har jag inte sett några. När jag var barn var jag ofta hos mormor, och morfar på Ingarö, och det var ett riktigt mygghål, trots både Svalor, och massor med Fladdermöss.
        Svante

Kommentera

