Myror träffas på en rosa hyacint

I höstas grävde jag ner två lökar blå hyacinter som jag sparat från julen innan. De kom upp nu i vår, men är rosa.  När jag tittade lite närmare på dem ikväll så var det några myror som hittat dit. Många ogillar myror, men de är väldigt fascinerande djur och de hjälper även till i trädgården så tillvida att de matar sina larver med skadedjurens larver.

Som alla har de sina mindre bra sidor också. De försvarar sina bladluskolonier, de bits ibland och de gräver gångar så att det kan bli för torrt i jorden, Däremot så äter de inte upp våra grönsaker. De gillar istället söta saker och feta larver!

Om du även vill se bilder på hur starka myror är och hur de samarbetar så titta här. Om du vill se bilder på myror som räddar sina larver och läsa mera om dem, så titta här!

Eller så ser du bara på dessa bilder. 🙂

Mera macrobilder kan du hitta på I heart Macro

myor_träffas (640x426)

myra_går iväg (900x600)

7 reaktioner på ”Myror träffas på en rosa hyacint

    1. Jag har en Canon med ett tillhörande macroobjektiv 100 mm. Det ska på papperet vara ett bra objektiv men jag tyckte att mitt tidigare (ett Tamron macroobjektiv) var bättre för mig. 🙂

Kommentera

