Bulbillerna blir nog riktiga vitlökar i år kanske…? Om inte lökbaggen äter upp dem…

Hösten 2013 så satt jag bulbiller av vitlök, såna som finns på stjälken. Jag hade fått tag på härdiga sorter av en snäll människa på facebook. Vill du läsa mer om bulbiller och hur man gör så titta in på hans blogg.

Förra våren så var det mer bara som trådar som kom upp… och försvann! Jag hade av någon anledning inte räknat med att den skulle bete sig som vanlig vitlök gör, dvs blir gul och går ner i jorden. När jag samma höst grävde och rensade så hittade jag igen dessa bulbiller som väldigt små lökar. Jag satte ner dem igen och nu har de kommit upp. Denna gång som riktiga vitlöksplantor och inte bara små ”grässtrån” Kanske blir det skörd i år, eller så måste jag vänta ytterligare ett år. Det ska bli spännande att se.

vattendroppe_bulbill_vitlök (534x800)

Det som kan sätta käppar i hjulet är lökbaggen. Lökbaggen har lagt massor av ägg. Jag tog bort alla jag såg i kväll. Man måste vara steget före när det gäller lökbaggen. Vill du se även hur larver och skalbagge ser ut så titta här

ägg_lökbagge (533x800)

2 reaktioner på ”Bulbillerna blir nog riktiga vitlökar i år kanske…? Om inte lökbaggen äter upp dem…

  1. Hejsan! Skriver som de andra, vilja fina bilder du tar! Bra, för då ser jag hur de ser ut. Vid min vitlök, purjolök o morötter sätter jag tagetes. De ska förvilla både lök- o morotsflugorna. De kanske hjälper mot ”dina” baggar? Lycka till med bekämpningen:-). Mvh Gittan

    1. Tack Gittan! Blommor är bra att blanda upp med. Dels så blir det fler blommor för alla pollinerare, dels så är det vackert och dels så gör man det svårare för skadeinsekterna att hitta. Om man har mycket av en sort så är det lättare för skadedjuren som gillar det att bara kalasa på! 🙂
      Det är snart att blanda upp med blommor! 🙂

Kommentera

