Jag är med maskkompost!

Jag har fått en maskkompost. En av mina kollegors pappa ville inte fortsätta att pyssla om maskarna längre. Det var hans fru som gjort det under 20 års tid. När hon dog för två år sedan så kunde han inte göra sig av med dem, men nu kände han att det var det dags. Han ville ändå att de skulle komma hem till någon som tänkte ta hand om dem, så lite ansvarsfullt känns det.

Mannen trodde att det var en australiensisk sort, men han var osäker eftersom det var så många år sedan de köpt maskarna och det alltid varit frun som skött det hela. Maskarna ser ut som sk dyngmaskar. De är lite rödare än vanliga daggmaskar. De slutar äta om det är kallare än 10 grader. De här maskarna hade bott i källaren i plastbackar. Jag har ingen källare så jag måste klura ut var jag ska ställa dom i vinter. Det finns en uppsjö av idéer på nätet om olika typer av skåp man kan ha. Viktigast är att man har något att samla upp lakvattnet i och att man har tillräckligt många maskar som hinner äta upp familjens matrester. I kg maskar per person sägs vara bra. Varje mask äter upp sin egen vikt varje dag. De är hungriga och effektiva.

Just nu står de två plastbackarna ute i ladugårdsbyggnaden medan jag funderar. Hinner inte fundera klart just nu, för det är maj och det är den mest hektiska tiden för alla lärare så även för mig. Dessutom har jag börjat en kurs för lärare om klimatförändringar och första inlämningen mste vara klar senast 1 juni. Det är väldigt snart inser jag. Hinner jag inte klart så får jag inte följa med på fältstudien till Svalbard i september och det vill jag inte missa!

maskkompost

8 reaktioner på ”Jag är med maskkompost!

  1. Dör maskarna verkligen om det blir kallt?
    Vi har varmkompost med kompostmaskar som står ute året om. Då det blir kallt försvinner de ner i jorden genom nätet i botten (antar jag) och kommer fram tidigt på våren och fortsätter sitt utmärkta jobb. För oss är det hur lätt som helst. Vi har varmkompost både i Mellansverige och AC.

    1. Om de kan gå ner i jorden så dör de inte, för där är det inte under 0 grader, men om man har dem i lådor ovan jord och de inte kan ”rymma” så blir det så.

      En av fördelarna med de här kompostmaskarna är att ,am kan ha dom inomhus och de åter året runt. Jag tycker det låter lite kul att ha dem som ”husdjur”. Har sett smala speciella plexiglashållare där man kan studera dom och DET hade varit kul. 🙂

  2. Hade också bara ”vanliga” daggmaskar som övervintrade ute i komposten. Plexiglashållare låter bra. Då kan vi också följa dina husdjur 😉 På bilderna förstås.

  3. Vilket ansvar att ärva maskkomposten på det sättet. Tur att det är länge kvar till förvaringsproblemet blir akut. Kul med Svalbard. Kämpa på så du hinner klart i tid. Vår skola jobbar med ”hållbar utveckling” och vi ska till Tromsö på studiebesök och föreläsning om just klimatförändringar.

Kommentera

