Fiffigt när man får hjälp

Jag har ONT i kroppen efter en helg av hårt kroppsarbete. Inga foton blev tagna av all jord som förflyttats, men jag håller på att gräva ur hönsgården som under årens lopp blivit högre och högre av allt ogräs som omvandlats till fantastisk svart matjord av hönsen. Jorden ska läggas på trädgårdsland och i växthus. Det är MYCKET jord. Det är bra, men det tar lite tid.

Mannen och dottern har i stället klippt och burit bort sly från diken. Det blev snyggt.

Alla gurkor har planterats om i större krukor, men de får fortsätta att bo inne i köket. Det har inte blivit någon riktig värme ute än. Upptäckte i kväll att där fanns en liten, liten spindel som spankulerade på ett av gurkbladen. Det är bra. Spindlar är alltid bra i närheten av växter eftersom de är rovdjur och äter de som vill äta mina plantor.

Frågade i facebookgruppen Spindelnätet om detta var en gurkspindel, för den ser ut som en sådan, men jag tckte att den hade ”fel” färg. Det visade sig att det finns gurkspindlar även i andra färger och att detta förmodligen var en ung Araniella displicata. Tittar man noga så ser man tråden där bak. Det här är en sk hjulspindel som spinner nät.

spindel

3 reaktioner på ”Fiffigt när man får hjälp

  1. Läckert foto på spindeln!
    Jag är också öm i kroppen av att ha rensat hela helgen… men inte utomhus. Jag rensar ur mitt hem. Blivit less på saker och vill ha mindre som samlar damm. Skön känsla. 😉

Kommentera

