Första gurkblomman!

8:e maj och första gurkblomman är i knopp. Även om de första blommorna brukar vara hanblommor så är det i alla fall ett tecken på att blommorna är på gång! Så här tidigt ute har jag nog aldrig varit när det gäller gurka, men så sådde jag också redan 29 mars. Så tidigt behöver man inte så, och man bör inte heller göra det om man inte har extra ljus. Det är lite för mörkt annars den tiden på året här uppe.

Flertalet av tomatplantorna har jag hunnit plantera om i större krukor och flyttat ut i växthuset nu, men gurkorna och paprikan får stanna inne. Det är fortfarande rätt kyligt ute på dagarna även i växthuset och jag vill inte att frostvakten ska behöva gå  hela dagarna. Gurka och paprika är lite kinkigare då det gäller kyla, även om gurkan Sonja och paprikan Ference Tender ska vara lite tåligare. Gurkplantorna är riktigt fina så jag vill inte äventyra något.

Om du vill se hur skillnaden på hur gurkans han och honblommor ser ut så kan du se det här.

Det är onekligen väldigt roligt och speciellt när blommorna som ska ge frukt börjar komma. 🙂

hanblomma_gurka_sonja

Kommentera

