Tjuvar kan man ha nytta av

Nu blommar tomaterna och på en del av plantorna har det också börjat komma tjuvar.

Lite beroende på sort så bör man ta bort dessa. Det gäller särskilt vanliga högväxande tomater, men även busktomater kan ibland må bättre om det inte är alltför tätt med grönskan.

Antingen så lägger man bara dessa tjuvar på marken som gröngödsling, eller så kan man sätta ner dom som sticklingar i jorden och få nya plantor. Fördelarna med dessa nya plantor är att de är genetiskt lika gamla som moderplantan, så de kommer att börja blomma tidigare än om man sår nya plantor från frön nu.

Det kan ju vara trevligt att ge bort som present till någon stackare som missat att så tomater i tid. 🙂

tjuv_sibirijak (466x900)

 

tomatblomm_sibirijak_1

9 reaktioner på ”Tjuvar kan man ha nytta av

  1. Synd att jag inte har någon trädgård längre men jag blir ändå gärna lite klokare 😉
    Dessutom gillar jag dina bilder väldigt mycket. Ha en trevlig söndag!

  2. Tack för tipset. Jag tjuvade en planta från min Black Cherry . Ska bli intressant att se hur den tar sig. Kan man göra detta även på physalis, tro? Någon som vet?

Kommentera

