Grävde ner ensilage i höstas. Grävde upp lite igen.

I höstas fick jag tag på en ensilagebal som jag grävde ner lite här och där, i trädgårdsland och växthus. Den luktade som bokashi så jag ville testa om den var bra som bokaski.

Jag tror att jag grävde ner lite för tjocka lager inne i växthuset. Jag grävde därför om där inne igår och tog ut en del och sönderdelade resten för att få igång förmultningen. Det gör lika ont i kroppen idag som när jag grävde ner allt i höstas, men nu känns det som jag fått ner lite luft och värme i jorden. 🙂

Innan man kan gräva ner tomatplantor så behöver jorden vara varm. Åtminstone 15 grader. Innan jag började operation omgrävning var den 5 grader. Nu är den 6 grader, så det går åt rätt håll, men än får jag vänta med att gräva ner plantorna. Lufttemperaturen inne i växthuset är också bara 6 grader. Inte så konstigt för ute regnar det och det är kallt.

Planen var att tomaterna skulle få flytta ut i helgen. Det blir fort lite för varmt och lite för mörkt inomhus även om man har extraljus. Vi får väl se om det blir någon flytt. Över 10 grader vill jag helst ha dagtid i alla fall, även om jag har en frostvakt.

Idag ska jag in till stan och se om jag kan hitta bra krukor som mina tomater ska få bo i tills det är dags att hamna i jorden. Förra året samlade jag in kaffebönpåsar från jobbet. Det var perfekta i storlek. Jag trodde jag hade såna kvar sedan förra året, men det var fel.

Eftersom dottern ska in på bio med en kompis så passar jag och mannen på att åka in och spana efter krukor och lite nya spännande plantor att gräva ner i rabatten kanske… :).

Bilden är från förra året. Sorten var Nyagous som satt i de kaffebönspåsar jag önskade att jag hade fler av idag.

tomatplantor

 

 

Kommentera

