Vårens första fjärilar- en av anledningarna till att spara nässlorna

Blev lite förvånad idag då jag såg en sorgmantel flyga runt huvudet. Hade jag haft kameran med mig hade jag kunnat ta en närbild på en flygande fjäril. De är väldigt vackra sorgmantlarna. När jag tillslut fattade beslutet att hämta kameran så hann den försvinna förstås. I stället dök en nässelfjäril upp och kalasade på nektaren i de alldeles nyutslagna krokusarna. 🙂

nässelfäril_3

Nässeljäril är en av de få som övervintrar som färdig fjäril. De som bildades  förra sommaren är inte könsmogna förrän nu. När de kommer fram efter sin vinterdvala så gäller det att hitta mat och partner så att det kan läggas ägg på några näringsrika nässelblad. Upp till 300 ägg kan en hona lägga. Nässelfjärilen är inte hotad i Sverige, men som alla insekter far den illa av de insektsmedel vi använder oss av.

Förutom att den är vacker och som alla fjärilar pollinerar våra växter, så är den också mat till fåglar och till trollsländor.

Vill man hjälpa nässelfjärilen så kan man låta det finnas kvar lite nässlor på sin gård så att larverna får ordentligt med mat och så se till att det finns många blommor så att den kan få tag på nektar. Det är viktigt att den kan äta ordentligt under sommaren så att den klarar att övervintra.

Nässeljäril_2

 

Vill du läsa mer om nässelfjärilen så finns det matnyttigt på Jordbruksverkets hemsida

Nässelfjäril_1

 

6 reaktioner på ”Vårens första fjärilar- en av anledningarna till att spara nässlorna

  1. Det första bilden är fantastisk. Jag har Rosenflock i trädgården och på sensommaren brukar den
    vara översållad av fjärilar.Det är fantastisk att titta på.

  2. Så ljuvligt med en Sorgmantel! Det är en av mina drömfjärilar att få se och fånga fint på bild! Liksom Makaonfjärilen! Tack för infon om Nässelfjärilen. Jag älskar fjärilar och studerar dem noga varje år och läser min fjärilsbok från pärm till pärm men inser nu att jag aldrig sökt fakta om de vackra fjärilarna och det står dålilgt om det i den bok jag har! Väldigt intressant! 🙂

Kommentera

