Sorkhål kan bli lämpliga humlebon, men man kan bygga ett själv också.

En hel del gångar och hål dyker upp nu när en stor del av snön försvunnit. Det är  gångar och hål efter sorkarnas vinteraktiviteter.

Igår såg jag den första humledrottningen flyga. Det är dags att ladda med mat och hitta ett bo. Gamla sorkbon kan vara bra även som humlebon, men om det inte finns såna och man vill hjälpa humledrottningarna att snabbt hitta bra bon så kan man bygga ett. Kanske ett sånt här eller kanske ett sånt här? Populärt sägs vara att lägga lite strö från gnagare i botten. Då luktar boet rätt. Frågar man snällt kan man säkert få hur mycket man vill på en djuraffär.sorkhål

Viktigt är också att ladda upp med många blommande växter så att det finns tillräckligt med mat till den växande humlekollonin under sommaren. Det är väldigt bra att ha blommande växter från tidig vår till sen höst. Snyggt för oss och perfekt för humlorna! (och alla andra pollinerande insekter) Om man bjuder våra pollinerare på ett överflöd av blommor så tackar det med att även göra våra skördar större.

Förutom sälgen som blommar hos mig, så har krokusarna plötsligt slagit ut. De slår ut så snart snön försvunnit. Förra helgen gjorde jag 2 dm djupa fotspår när jag ick ner i backen mot sjön. Idag så blommar krokusarna. Det går fort nu! 🙂

krokus 2

11 reaktioner på ”Sorkhål kan bli lämpliga humlebon, men man kan bygga ett själv också.

  1. Jag gissar att du bor bättre än jag, vad gäller odling. Jag bor i ett vägkors, där 2 riksvägar möts, 84;an, och 296:an. Mycket trafik dygnet runt, så att odla för att äta är ingen höjdare. Har bott här sedan hösten 2006, och inte förrän i år har jag brytt mig om hur tomten sett ut. Nu har jag öppnat till gräsmatta på ¾ av 3000 kvadrat, resten får växa som det vill. Jag har också tagit bort alla rabatter, och låtit dessa bli del av gräsmattan, det blir betydligt lättare att endast behöva köra trädgårdtraktorn när gräset behöver klippas. Apropå humlor så verkar de trivas i sprickor i grundmurar, jag har två sådana bon hos mig.
    Svante

    1. Jag bor nästan ute i skogen. När det kommer tre bilar som kör förbi tycker man att det är en dag med mycket rusning… 😉

      Det finns många olika humlor. Många gillar att bo i jordhålor, men det finns de som bor i väggar och murar också.

      En naturtomt har många fördelar för naturlivet. Jag har rätt stora delar som bara får vara, men en del försöker jag göra om till äng. Det är fint med ängsblommor. 🙂

      1. Jag har markerat var det växer Prästkragar, Blåklint, Gullviva, och två sorters Liljor. Resten av ytan ska hållas klippt så att Lupinerna inte tar över all yta som tidigare, då jag inte brydde mig om trädgården. Jag har inte heller satt upp staket, än mindre bullerplank. Vaknar inte av trafiken, snarare om det är för tyst.
        Svante

      2. Jag är uppväxt i Stockholm, och har jobbat som Buss, och Tunneltågförare, så tystnad är läskigt i längden. Jag lämnade Stockholm för Norrland 1988. Är 68 år nu, så så lite arbete som möjligt önskas.
        Svante

    1. ja de där blå krokusarna är mina favoriter. Ser nästan lite sammetsaktiga ut.

      en upp och nervänd kruka är ju ett lätt sätt att göra det på. Jag skulle kunna tänka mig att det är bättre att vinkla den lite så att inte regn kan rinna rakt in.

      1. tänkte också att det är lite mer miljövänligare än kartonger och håller bättre … det går nog säkert att vinkla så att det inte regnar in … blir så glad varje vår när jag ser den första humlan flyga omkring 🙂

      2. vilken intressant film om humlorna … helt underbart och att det finns så många arter av humlor det visste jag inte …. lärt mig något nytt idag 🙂

Kommentera

