Måste man alltid spruta bort allt?

På ett enda litet blad kan det vara en mängd olika små insekter, både sådana som vi vill ha där och andra som vi inte vill ha där. Om man är för snabb med att spruta, vare sig det gäller konventionella gifter eller såpvatten med T röd, så kommer alla på bladet att dö. Om man däremot låter naturen sköta sig själv, så kommer det så småningom att ställa in sig en bra jämvikt.

Nu är det dock så att vi inte alltid vill vänta. Ibland kan man känna sig tvungen eller bara vilja hjälpa sina växter att bli av med ohyran. Det finns ingen som har trädgård som vill se några insektslarver äta upp hela skörden, men det kan ändå alltid vara bra att göra detta på skonsammaste sätt. De två feta blomflugelarverna på bilden behöver mat (bladlöss) för att så småningom bli till blomflugor som hjälper oss med pollineringen och dessa blomflugor kan också bli bra mat för fåglarna en dag. Blomflugelarverna vill man därför ska leva i sin trädgård även om just deras mat inte känns lika lustig att ha i sin närhet.Blomflugelarverna äter bladlöss

Ibland kan man fundera över vilka strider man ska ta och om det finns platser i ens trädgård som man kan vara lite mindre nitisk på. Vi som odlar i våra små trädgårdar använder en hel del gifter alldeles i onödan för att det saknas kunskap. Ibland kan det räcka med att förbättra jorden för att stärka växterna så att de själva kan stå emot angreppen, eller underlätta för rovinsekterna så att de kan hjälpa växterna, istället för att man automatiskt tar fram sprutan.

Inom jordbruket idag så har man börjat tänka mer på när man använder gifter just för att inte förstöra mer än nödvändigt. Sprutar man på fel tid så att även rovinsekterna dör på kuppen så måste man spruta dubbelt så mycket nästa gång.

Själv odlar jag för att jag tycker det är roligt och för att jag vill veta vad jag äter. För mig är det kombinationen av ekologi,estetik och att jobba fysiskt med kroppen som är det roliga med att ha en trädgård. Man får både användning för sitt estetiska sinne när man planerar hur man ska placera sina växter, man får använda hela sin list för att överlista de insekter som vill äta upp ens mat, man får se en massa spännande djurliv som man inte hade en aning om fanns och man får jobba hårt med kroppen! Det blir en ordentlig utmaning som ger mig balans mellan kropp och själ. 🙂

Bild och text är från ett inlägg förra sommaren i juli

8 reaktioner på ”Måste man alltid spruta bort allt?

  1. Vad tror du om att spruta förebyggande med EM då?
    Precis som att städa med EM, att låta mjölksyrebakterier bilda ett skydd genom att oönskade bakterier då inte kan ta sig in i konkurrensen.

  2. Tack Lena för din fina kommentar hos mig.
    Finns mycket att fundera på med det här att spruta på växter för att få bort insekter. 🙂 Jag är så försiktig med allt. Men å andra sidan är jag ingen storodlare. Önskar dig en fin lördagskväll!

    1. Det är lätt att säga att man inte ska spruta om man bara odlar lite för kul. Om man ska leva på det förstår jag att det inte alltid är lika självklart. För oss som inte är beroende av detta för överlevnad så förstår jag inte charmen med att spruta. Besprutade bär och grönsaker finns ju billigt att köpa om man önskar göra det.

      Vi som har små trädgårdar tycker jag kan kosta på oss att vara lite snällare med naturen. 🙂

Kommentera

