Sått kål och lite blommor

I växthuset är det varmt på dagarna nu när solen ligger på. Den här termometern visar tempen i mitt lilla hus av plast. Jag har inga vädringsluckor, så jag måste öppna dörren för att vädra ut värmen. Det är ibland svårt att att bedöma om det ska bli varmt eller kallt under dagen redan innan man åker hemifrån så här på våren och även på höstarna. Inga plantor gillar när det går över 40 grader. De flesta uppskattar runt 20-25. Jag har därför mer och mer börjat använda det andra huset så här på våren.

I det större huset av glas är det lite mera självdrag, så där blir det sällan mer än 25-30 grader om det inte är extremt varma sommardagar. Jag flyttade ut lökplantorna häromdagen  och lade dubbla täckvävar över. Jag har en frostvakt att sätta igång också om det skulle bli riktigt kallt. Jag brukar börja så kål runt 1:a maj, men eftersom kål också är rätt tåligt och det inte ser ut att vara några riktigt kalla dagar och nätter här framöver så bestämde jag mig för att så redan idag. Jag bredsådde i mjölkkartonger som jag brukar och kommer att bära ut dessa till växthuset när de kommit upp. Jag gissar att det bara är bra att de hunnit längre i sin utveckling innan de ska börja slåss mot alla kålälskande insekter!

Dagens sådd blev:

Vintersallad Vit, Palmkål Nero di Toscana,  Röd spetskål Kalibog, Broccolli De Cicco, Pac Choi Prize Choi,  Grönkål Red Russian, Savoykål Vertus 2, Isört, Rosenmalva,  Solros (från fågelmatsfrön)

termometer

2 reaktioner på ”Sått kål och lite blommor

Kommentera

