Funderar över röda vårfärger…

Blev lite fundersam över de regnbågsfärgade grässtrån som stack upp i den ljusbruna mattan igår. Satt här och klurade på varför de hade en röd topp och tänkte att det borde ha med avsaknad av klorofyll att göra. När jag läst ett tag så hittade jag att vintergröna växter kan bli röda på våren om de blir stressade. De tar då tillbaka klorofyllet igen i ett försök att spara energi. Det kanske är vad som hänt dessa grässtrån som befann sig på en plats som inte har snö. Annars har jag fortfarande snö. Fördelen med snö för växterna är att de inte stressas att komma igång för tidigt.

gräs_röda toppar

Ett rött rabarberblad på väg att veckas ut såg jag också. Bladet är illande rött precis som rabarberknoppen var. Kanske brukar den här sorten vara det så här i början? Kanske har den också haft en tuff vår? Om jag funderar likadant nästa vår så påminn mig om att det var rött i år i alla fall! 😉

rabarberblad_på gång

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Funderar över röda vårfärger…

Kommentera

