Majs och tomater trivs ihop

Det här med att odla under lampor och få ljuset och platsen att räcka till är inte alltid det enklaste. Ju tätare plantor står desto mer konkurrerar de om ljuset och börjar sträva uppåt och risken är att det blir långa och tunna, men ger man plantorna mycket plats så ryms det inte lika många….

I år har jag för första gången sått majs och när jag planterade om tomaterna i helgen så såg jag att majs och tomat var ungefär lika höga, men majsen växer annorlunda förstås. Nu står de därför varannan lite mer ”buskig” tomatplanta och varannan lite tunnare majs. Förhoppningsvis får de båda tillräckligt med ljus på det här sättet.

Tomat och majs gillar att växa ihop läser jag, men vill man ha majsskörd så får man inte ställa sina majsplantor allt för långt ifrån varandra för de ska pollineras av vinden. Bäst blir det därför om man planterar majs i grupp.

Jag har vanliga lysrör som jag höjer allteftersom det växer. Det enda man bör tänka på är att hålla koll så att inte bladen tar i lysrören, för då bränns de. Ju mer ljusenergi desto bättre fungerar fotosyntesen och desto knubbigare kan plantorna bli.

tomat_majs_under belysning

tomat_sibrijak

 

 

5 reaktioner på ”Majs och tomater trivs ihop

  1. Jag köpte faktiskt bubbelplast till mitt lilla växthus och har flyttat ut tomater mm dit. Har så klart en värmefläkt där ute. Kanske för kallt uppe hos er i norr ännu.

Kommentera

