Glöm inte hjälpa de solitära bina!

Det här är ett litet solitärt bi som satt på en av mina röda jordgubbsblommor förra sommaren. Solitära bin är rätt små och de kan inte sticka oss människor. De har ingen lust heller eftersom de inte har ett samhälle att försvara. Solitära bin är precis lika söta som humlor och t.o.m ännu ofarligare för oss!

Om du spolar fram till 22 min  på detta program från Gokväll och tittar i 5 min så berättar Marie Dacke om hur man kan hjälpa solitära bin. De är hotade idag och det är väldigt synd eftersom de behövs för pollinering. Utan pollinering så blir det inga nya frön och i förlängningen ingen mat till oss människor.

Ju fler pollinerare vi har i våra trädgårdar desto större jordgubbar och andra bär får vi, så genom att hjälpa dem så hjälper vi oss själva!

Vill du läsa mer om hur du kan göra så hittar du bra info här.

solitärbi

9 reaktioner på ”Glöm inte hjälpa de solitära bina!

  1. Har massor för bina iår, vallmo, blåklint, bönblommor och sen lite samodling med kålen på tagetes och ringblommor. Sen har vi köpt ett litet sött bihotell som vi tänkte sätta på växthusetsvägg och plantera lite lökblommor under. Sen satte jag 4 fruktträd igår^^ Så min trädgård är sådär Kom kom kom små bin^^

Kommentera

