Gulsparven, den enda fågel som kan räkna till sju.

Väldigt citrongul och läcker är den gulsparven eller Emberiza citrinella som den heter på latin.

Förmodligen är det en av de fågelläten som de flesta skolbarn lär sig att känna igen.  Man brukar säga att det låter som den räknar till sju. Vill du höra så lyssna om det stämmer här. 🙂

Vid fågelbordet ikväll satt även vad jag tror var en rosenfink som jag aldrig sett här förut, men den drog så snart jag öppnade dörren. På tal om skygga fåglar så såg jag tidigare idag även gröngölingen där, men den flyger iväg så snart man bara rör sig i fönstret. Jag har därför inte ens försökt mig på att gå ut och fota den. Någon dag kanske jag lyckas överraska den.

gulsparv_räkna till sju

6 reaktioner på ”Gulsparven, den enda fågel som kan räkna till sju.

  1. Men å! Är det den som låter så- som jag har undrat!
    Tack för länken med alla fågelljud, tycker det är så svårt att läsa i böcker hur de låter (varför skriver de inte ut noter för som alternativ?

    Gröngöling hade vi en hemma hos oss förra året framför köksfönstret, när den kom flyttade småfåglarna på sig- i år såg vi den inte men vi höööör den istället nu, åtminstone tror vi att det är den 🙂

    1. den skriftliga beskrivningen är inte alltid så lätt att förstå. Det är roligt att höra på riktigt. Framför allt kul när man börjar kunna några så att man kan urskilja olika läten. 🙂 Gröngölingen är verkligen enorm i jämförelse med småfåglarna vid matbordet, t.o.m större hackspett är en liten fågel i jämförelse!

  2. Det är så härligt nu när fåglarna låter ut redan innan man ska kliva upp på morgonen 🙂 Det är lättare att starta dagen. Ja, ljuset gör ju sitt också så klart.
    Tack för din kommentar hos mig 🙂 Nu har jag hittat hit.
    Läste om de solitära bina också … svårt det där – de flesta reagerar väl genom att slå omkring sig långt innan hjärnan orkar registrera vad det är som inkräktar på det personliga luftutrymmet …
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    1. Ja det är nog lite så att vi går på gamla instinkter..Insekter som sticks gillar vi inte och då är det lätt hänt att de som liknar dessa dras under samma kam…

      Hoppas fåglarna och ljuset fortsätter förgylla dina morgnar. 🙂

Kommentera

