Gurkan har tittat upp och sorgmyggorna inspekterar

Jag brukar oftast vara lite sent ute när det gäller sådd av gurka. Jag får alltid för mig att de är snabbare än de är. I år har jag däremot satt personbästa genom att så gurkan redan 29 mars. Det är förmodligen alldeles för tidigt. Risken med att så för tidigt är att plantorna hinner bli för långa och rangliga innan det är dags att bära ut dem till växthuset. Om man gör detsamma med de flesta andra plantor kan man kompensera det lite genom att plantera om dem lite djupare. Det kan man inte göra med gurka för då är risken stor att de dör. Rothalsen vill inte bli blöt.

Fuktig vill den däremot däremot ha jorden. Om jorden torkar ut för mycket så är risken att gurkorna sedan smakar beskt och illa. Det gäller att vara lagom med gurkor. Ja kanske inte med gödsel och värme då…gurkor gillar näring och värme. Som du förstår så tycker jag att gurka är lite svårt, men det är väldigt gott, och vissa år så får jag till det. Jag hoppas att detta ska vara ett sånt år!

Sorten heter Sonja. Den ska inte gå att misslyckas med. Förra året så blev det inte någon större skörd.Det var först väldigt kallt i juni och sen kom den där värmeböljan. Det blev t.o.m lite för varmt för gurkan. Den här sorten ska gå att ha ute eller i kallväxthus. Jag väljer växthus.

Den lilla krabaten på gurkbladet är en sorgmygga. Det är mest larven som är ett problem i nya sådder. Larverna äter på de små rötterna. Man kan låta jorden torka upp mellan vattningarna så får man färre sorgmyggor, men gurkor gillar som sagt inte torr jord… Jag har i stället koppar med vatten, sirap och lite diskmedel i mina fönster. Där drunknar de i massor. Det kan låta lite grymt kanske, men inne så finns inga andra rovdjur som håller den i schack och för många sorgmyggor är inte trevligt.

En bättre närbild på sorgmygga tog jag förra året. Om du vill titta så finns den här

gurka_sorgmygga

4 reaktioner på ”Gurkan har tittat upp och sorgmyggorna inspekterar

  1. Vad roligt att du har samma sort gurka som oss. Vi ska också ha den i kallväxthus, men jag ska så min i slutet på april. Ska bli kul och jämföra hur det går för dem =)

  2. Jag satte mina ungefär samtidigt som du och ifjol satte jag också mina i slutet av mars. Ifjol klippte jag ner dem hur mycket som helst när de nådde fönstrets övre kant och tänkte att det går nog inte, men de blev jättefina. Så, det kanske inte spelar så stor roll om man bara vågar klippa i dem. Hoppas det går bra!

Kommentera

