Det syns att majs är ett gräs

Majsen Tom Thumb som jag sådde för en vecka sedan har precis som gurkan kommit upp. Det syns verkligen att det tillhör familjen gräs nu. Det gör alla våra sädesslag. Om det inte vore för dessa sädesslag som vi odlar så mycket av nu (vete, ris, majs m.m) så skulle vi inte kunna vara så många människor på jorden. Det är tack vare vår förmåga att odla dessa näringstäta sädesslag som vi människor kunnat bli så många.

Jag har aldrig odlat majs. Jag har barndomsminnen av att min moster odlade majs i sitt växthus och att vi åt denna majs kokt med smör och att det smakade himmelskt gott. Nu när jag läser på lite så verkar majs precis som andra gräs pollineras av vinden. Man ska sätta majsen i grupper av den anledningen. Jag har inte bestämt mig än om jag ska våga mig på att odla på friland eller om de ska få växa bredvid gurkan inne i ett av växthusen. Kanske bäst att testa både och? Problemet med växthus är att det inte blåser så mycket där inne, men jag gissar att man kan låtsas vara vinden som blåser runt pollen på samma sätt som man kan låtsas vara en insekt som transporterar pollen.

Mina små strån ska planteras om i varsin kruka då de är 5-10 cm höga säger runåbergs. Det får nog bli nästa helg.  Det är lite spännande att göra något för första gången. 🙂

majs

10 reaktioner på ”Det syns att majs är ett gräs

  1. Hade faktiskt glömt att jag hade köpt majs med i år. Sorten double standard blev det och har aldrig odlat det innan heller så det ska bli mycket spännande 🙂

  2. Jag vet att det har odlats majs på friland i Sollefteå och att det faktiskt hunnit bli majs. Jag själv har försökt några gånger men inte lyckats. Nu har jag dessutom flyttat ännu längre norröver så tvivlar på att jag lyckas i år heller. Men friskt vågat hälften vunnit är mitt motto 🙂 Lycka till!

  3. vad roligt med så många som ger sig på majs iår vi har också köpt majs som vi tänkte dra upp utomhus och sen försöka sätta ut på friland. Vi har sorten double standard. Om det funkar att odla majs så funderar vi på att sätta en majshäck nästa år på framsidan^^

    1. Vad läckert med en majshäck! Jag tror det är bra att sätta en lite tjockare häck då. Eftersom den är vindpollinerande så är det lättast att få majs om man sätter de i grupper. 🙂

      1. Ja men precis, vi tänkte typ att man isåfall kan sätta häcken ungefär 3 plantor bred det borde funka med vindpollinering^^
        Men vi tänkte att vi provar en liten fyrkant först iår på 9 plantor se om det går att odla majs här, onödigt att köpa så mycket frön som till en häck och så går det inte

Kommentera

