Godis man gjort själv är lite godare

Hittade igen  krusbär i frysen och insåg att det var länge sedan jag gjorde fruktläder. Dags att göra det igen med andra ord. Det är väldigt gott, lätt och enkelt och om man har egna bär dessutom billigt! Nu väntar jag bara på att bären ska tinas. Bilden är från i somras då jag gjorde en laddning.

Torkade bär eller frukter innehåller mindre vatten och får därför en mer koncentrerad sockerhalt. De smakar därför sötare än om man äter dem färska. De innehåller en hel del socker, men till skillnad från vanligt godis så är det inte bara tomma kalorier utan en massa fibrer och mineraler också. 🙂

fruktläder_krusbär

4 reaktioner på ”Godis man gjort själv är lite godare

  1. Absolut godare – men att bli färdig till att göra det…? När barnen var små, men aldrig nu. Dock torkar jag ibland till hunden. Lever till exempel.

  2. Jag har aldrig gjort det här själv men fått av invandrade vänner som säger att det är vanligt i deras hemländer. Plommon var det då och jättegott! Jättevacker bild!

Kommentera

