Diskat paprikaplantor och påverkat hormonerna

Kanske diskat är fel ord, men jag dränkte de små paprikaplantorna (inte jordklumpen) i en diskbalja med ljummet vatten och såpa. Sen lät jag plantorna stå en timme innan jag sköljde med rent vatten och sköljde bort såpan. Min förhoppning var att jag skulle döda de småkryp som fått för sig att tugga och suga på bladen. När väl proceduren var gjord så tyckte jag att toppbladen såg så fula ut att jag klippte bort dem i alla fall. Att spruta med såpvatten är rätt vanligt sätt att bli av med småkryp om man ex bladlöss utomhus. Jag brukar inte göra det eftersom man då dödar även rovdjuren som äter de småkryp man vill bli av med. Men så här inomhus så finns det för få av dessa rovdjur.

De flesta plantor förgrenar sig om man klipper ner dem. Man kan se att det kommer nytt i bladvecken. Jag har därför goda förhoppningar om att även dessa ska hämta sig och växa till sig.

Det som styr om en växt ska växa uppåt eller förgrena sig beror på hormonerna Auxin och Cytokinin. De båda kan hämma tillverkningen av det andra hormonet. Växthormonet Auxin finns det mycket av i toppskottet och det hämmar hormonet Cytokinin (som är det hormon som stimulerar förgrening.) Tar man bort toppskottet så tar man bort en hel del Auxin och då hämmas inte tillverkning av Cytokinin längre och förgreningen kan ta fart.

beskuren paprika

Kommentera

