Vill äga en curryört. Har skolat om paprika och sått tomater

Det går fort när man vänder ryggen till! Jag borde nog planterat om dessa paprikor redan förra helgen, men jag hade inte tid. Istället åkte jag  till Yasarugi med familjen och firade att jag fyllde 50 år. Jag kan varmt rekomendera stället om man gillar att bli ompysslad och tycker om japansk mat! Dessutom finns det ett hållbarhets tänk och man försöker i möjligaste mån hålla sig till ekologiskt och närproducerat. Hittade även en spännande ört i deras trädgård som jag blev lite sugen på att skaffa hem, en curryört.  Påminde lite om rosmarin till utseendet men med en väldigt tydlig doft av curry.

När plantor växer så här trångt som på bilden så lägger de all kraft på att växa ifrån sina konkurrenter. De blir då lite för gängliga. Nu har de alla fått lite bättre plats för både rötter och bladverk och förhoppningsvis så ska de bli stadigare.

paprika_för trångt

Eftersom jag planerade att resa bort här i början av mars så valde jag att inte så tomater lika tidigt som jag brukar. Tomatfröna kom i jorden först idag. Det blev som vanligt Sibrijak, Mei Wei och Chillega. Alla dessa sorter är både snabba, goda och tåliga. I vanliga fall sår jag kring 1:a mars och då kan vi smaka första tomaterna vid midsommar, men iår blir det kanske någon vecka senare då. Ingen större panik med andra ord. 🙂

tomater_chilega

 

5 reaktioner på ”Vill äga en curryört. Har skolat om paprika och sått tomater

Kommentera

