Spinnkvalstrens återkomst

Mina övervintrade paprikor som jag klipte ner till bara någon dm stjälk, spolade av rötterna all jord och planterade om i ny jord och nya rengjorda krukor har redan börjat blomma. Anledningen till att jag rengjorde hårt berodde på att jag sett spinnkvalster på bladen. Jag bytte också rum och fönster. Vissa av bladen är fina, men några ser mindre bra ut, lite prickiga och flammiga.

Innan jag beskar bilden så ser man att det finns två ”figurer” i höger nedra hörn.

spinnkvalster

Tittar man riktigt noga med lupp så ser man att det är små spindelliknande djur. Det är så små att jag ser dom inte tillräckligt bra för att ställa in manuellt och med autofokus är det ett rent lotteri.

I den här nedre bilden har jag beskurit hårdare. Nu blir de väldigt suddiga de små spinnkvalstren, men av någon anledning så ser man däremot vad jag förmodar vara ett av deras ägg nere till vänster, en vit liten ”kula”. Någon med bättre syn, eller bättre kamera än vad jag har, tog bilden som ni hittar under denna länk. Tydligen är de två prickarna ansamling av utsöndringsvätskor som blir under deras livstid, så nykläckta är enbart gröna

Vill ni se en ännu bättre närbild och läsa lite mera om kvalster så finns det en engelsk sida här.

Spinnkvalster har stickande och sugande mundelar och där de äter så förstör de cellvävnaden. Det är därför bladen får det här lite prickiga utseendet som är första stadiet. Sen kan man se deras tunna nät som påminner lite om spindelnät, men är tunnare och tätare.

spinnkvalster + ägg

Kanske borde jag beställa hem spinnrovkvalster? jag har de senaste åren haft lite problem med min övervintring i köket. Spinnrovkvalster verkar kosta 225 kronor och eftersom jag brukar skörda rätt mycket ekologisk paprika här hemma kan det kanske vara värt det. Om inte annat för att kanske kunna fotografera någon. De bör ju vara snäppet större…Det kanske skulle kunna bli riktiga actionfotografier.. 😉

 

 

 

 

4 reaktioner på ”Spinnkvalstrens återkomst

    1. Jag har mina i stora krukor hela sommaren i växthuset och när det blir höst tar jag in dessa och ställer som i fönstren. Där får de extra ljus av lysrör som jag har i dessa fönster. https://tradgardssurr.wordpress.com/2014/02/02/lysande-eller-sa-har-fungerar-min-vaxtbelysning/ De får lite gödning då och då. Största problemet är att jag som sagt fått spinn de två senaste åren, annars har jag skördat paprika till påsk i bland. 🙂

  1. Jag tryckte på gillaknappen – inte för att jag gillar spinnkvalster utan för ditt sätt att beskriva dem. Det märks att du tycker att alla djur har ett berättigande ”i vår herres hage”!

Kommentera

