Long red Florens snart uppäten. Tur nya är på väg!

Long red Florence är en rödlök som är lätt att odla från frö. Förra hösten fick jag väldigt bra skörd. Vill du se hur stor en lök kunde bli så så kan du kika här. De är inte den bästa löken för att lagra sägs det, men jag har i alla fall kunnat äta mina fram tills nu. Jag har haft dem i en korg i rumstemperatur. Vissa har börjat gro, men  det har inte varit värre än att man kunnat hacka ner även den gröna delen när man ska använda löken. Tyvärr har vi snart ätit upp alla, men lyckligtvis så verkar de nya plantorna komma bra.

Jag bredsår i mjölkkartonger och planterar om småplantorna när de kommit upp. I år så sådde jag redan i mitten av januari. De har hunnit bli så här stora nu. Man får vara lite försiktig när man planterar om de små liven så att man inte skadar roten. Allt man sår så här tidigt på säsongen behöver extra lampor. Jag har bara vanliga lysrör.

lök_sådd

 

När de planteras om så får de stå rätt tätt ändå. När det är dags att plantera ut i landet så kan det se ut så här för mig:

Red Florence

2 reaktioner på ”Long red Florens snart uppäten. Tur nya är på väg!

  1. ja det stämmer med en liten modifikation, nämligen att chilli och paprika är tuffa och behöver därmed inte tillskottbeslysning såhär års. 🙂 Tack för odlingstipsen, kul med egenodlad rödlök, hur stora blev de?

    1. jag tror det beror på var du bor. Hemma hos mig så är det väldigt mörkt. Först i mars börjar solen i fönstren räcka till.

      Löken blev stora, men jag mätte aldrig. Det enda jag har att visa är bilden som jag länkar till på sidan. Där ligger löken bredvid andra saker så man får en ungefärlig bild av storleken.

Kommentera

