Har inte hunnit med, men det växer lite ändå

Helt plötsligt var januari slut. Det gör inte så mycket för det är inte min favoritmånad. Den här gången så kom och gick den i kombination med en rejäl förkylning också.

Mina pelargonplantor som jag som vanligt beskar väldigt kraftigt har börjat få lite större blad nu.

perargon

När man skär ner dom rejält så skjuter de nytt både här och där. Min erfarenhet är att de är extremt tåliga. Jag undrar om det överhuvudtaget går att döda en pelagon?

pelargon_nyss beskuren

10 reaktioner på ”Har inte hunnit med, men det växer lite ändå

  1. Jag beskär mina när de har varit omsatta någon vecka. Planterar alltid om dem v.8. Det är svårt att ha ihjäl en pelargon – men jag kan. Nya sorter klarar inte alls vintern lika bra som de gamla.

    1. jag har väl fått tag i gamla tåliga sorter gissar jag. 🙂

      Jag har hört att många gör som du att det beskär efter ett tag, men jag tänker nästan att det borde vara snällare att ta bort grönmassan när roten farit illa i mina papperspåsar. Det kanske fungerar bäst att var mild om man övervintrat snällare än vad jag gör.

  2. Vildarterna tycker jag är svåra att övervintra, men håller med Leya att de gamla sorterna är tåliga. Element med värme är bästa sättet att ta ihjäl en pelargon har jag upptäckt… 😉 Kul att dina börjar ta sig. Jag ska snart börja ta hand om mina vinterförvarade.

    1. jag är ju ingen pelargonexpert som jag tror att du är. Jag har bara fått några som vägrar dö…;) Jag gissar att det är gamla tåliga sorter då. Mina står i gamla fönster med element under och kalldrag från utsidan…

  3. Hur varmt får de ha det där i den mörka påsen i garderoben? Mina har fått stå i det svalaste fönstret vi ha under vintern och överlevt så långt, men så blir de ofta rätt klena så jag ränker att jag kanske borde utveckla någon annan strategi 🙂

    1. jag lägger mina i en torr påse utan krukor. De får inget vatten alls. De ser rätt torra och döda ut när jag plockar fram dom i januari, men så fort jag klippt ner dom så ser man att det finns liv och skjuter de på nytt.

  4. Tack för tipset! Får bli en sådan övning här också även om det är några veckor senare. Fast mina har stått i matkällaren och den ena har fortsatt blomma, eller om dem helt enkelt bara blev kvar, därnere i mörkret.

    Ha det gott! Carina

Kommentera

