Hjärtbladen på pac choi

Om man tittar på den här lilla pac choiplantan som tittat upp är det inte så svårt att se varför de första bladen som kommer då ett frö gror kallas för hjärtblad. Tre stycken pac choi fick lite bättre plats idag. Om plantor ska bli stora och kraftiga behöver de både ljus och plats för både rötter och gröna delar. Jag har aldrig försökt odla pac choi i fönstret på vintern, men någon gång måste man prova.

Om de står och trängs blir de långa och rangliga. De flesta av de frön som tittat upp lämnar jag kvar i byttan där jag bredsådde för någon vecka sedan. De får väl stå där och trängas tills jag behöver deras plats. Kanske klipper jag ner dom som någon variant av ”pac choi- skott” så småningom.

pac choi_hjärtblad

En fördel med fönsterodling av kål borde i alla fall vara att man slipper slåss mot kålmal. Kålmalslarverna älskar annars pac choi precis som de älskar alla kålväxter. Nedan en kålmal på en pac choi från i somras. De ser oskyldigt vita ut, men skenet bedrar. De kan lägga många ägg som blir mycket glupska larver….

kålmal på pac choi

 

 

10 reaktioner på ”Hjärtbladen på pac choi

    1. Lite väl glupska kan det vara, men det brukar ju fungera om man är duktig på att täcka. Själv är jag mindre bra på det…Jag håller en tumme för att du får bra kålplantor! Må gott!

    1. Än så länge går det bra, men de är så små! Vi får väl se om de drar iväg och blir för rangliga allteftersom de växer. Pac choi tar ju rätt lång tid på sig för att bli klara så helt optimalt är det väl inte, men man kan väl skörda dem förtidigt om inte annat!

Kommentera

