Nytt år, dags att så!

Inleder det nya året med att så ärtskott. Man kan blötlägga torkade ärtor några timmar om man vill att det ska gå lite fortare, men den här gången så valde jag att lägga ärtorna direkt i jorden. Ärtorna köper man i närmaste snabbköp, ni vet sådana man kokar ärtsoppa på.

gula ärtor som frön

Idag sådde jag mina ärtor i mjölkkartonger, men man kan ta precis vad man vill. Det behövs bara några cm jord i botten och sen tätt med ärtor innan man lägger på några cm jord på toppen och vattnar. Innan skotten tittar upp så är det bra att täcka med plast för att behålla fuktigheten. Tänk bara på att det får inte vara helt tätt för då börjar det mögla. Själv tog jag den genomskinliga, men lite hårdare plastpåsen som mitt kaffe finns i och skapade en liten ”odlingstunnel”. Vill du se en instruktionsfilm om hur man kan så, så finns det en på odlingsTV. Där kan man för övrigt hitta lite allt möjligt om man vill ha tips för odling.

I vanliga fall när man sår, så vill man att plantorna ska ha plats att kunna utvecklas, men när det gäller ärtskott, så spelar detta ingen som helst roll! De kan stå tätt eftersom man klipper ner ärtskottet så snart de börjar bli ca 10 cm långa. Efter det så kan man låta skotten växa upp igen. Två-tre gånger brukar man kunna klippa innan det är dags att så nytt.

Har du inte odlat det på fönsterbrädan tidigare så slå till nu! Billigt, gott och nyttigt!

återvinningt.

 

10 reaktioner på ”Nytt år, dags att så!

  1. Tack för tipset! Måste testa igen känner jag- förra året råkade jag just ut för att det möglade 😦 Annars brukar jag vara duktig på att grodda alfalfa och linser så här efter nyår när man vill ha lite fräschare mat 😉

  2. Tack för tipset! Har lite gamla ärtor liggandes och det kliar verkligen i fingrarna nu att börja odla. Har redan börjat lista årets fröer från Runåbergs. Och så ska jag förhoppningsvis lära mig köra traktor. Nu jäsikens ska här odlas potatis 🙂

Kommentera

