Växthus till tomtarna

Pepparkakshusen är klara.

I år tänkte jag att de kunde behöva ett växthus de små tomtarna. ”Glaset” på huset är gelantinplattor. Jag klistrade fast dessa med kristyr på baksidan, men upptäckte att plattorna böjde ut sig lite, så jag lade väggarna med de fastklistrade gelantinbladen under en bok så att de höll sig platta tills dess att de torkat. För många år sedan gjorde jag alltid en kyrka till pepparkasbyn. Då är det fint att måla gelantinbladen med vanliga tuschpennor för att få känslan av målade kyrkfönster. Det blir speciellt fint om man har belysning inne i husen.

växthus_pepparkakshus

Tomtarna måste ju ha någonstans att bo också och eftersom december blir allt mer hektiskt i mitt liv har jag börjat fuska lite och använder Annas pepparkashus som grund. För att få huset lite högre så använde jag en grund av sockerbitar som jag gjorde förra året. Det går utmärkt att spara sockerbitsalster i flera år. För att få den färdiga byggsatsen att bli lite mer personlig så gör jag en egen liten utbyggnad som jag sätter på

pepparkakshus

Kransen på dörren gör man rätt lätt om man tar lite florsocker och någon droppe karamellfärg och blandar direkt på en bit bakplåtspapper som man sedan skapar en ministrut av. Låter man sedan florsocker snöa  över allt genom en sil så blir det för det mesta bra även om man känner att det finns brister i kreationen. Det blir lika förlåtande som i naturen när snön lägger sitt täcke över allt. 🙂

pepparkaksdörr

4 reaktioner på ”Växthus till tomtarna

Kommentera

