Ivrig (bild 236 av 365)….eller olivträdet blommar redan!

Vi fick ett litet olivträd i somras. Det var små gröna knoppar på det som vi trodde var oliver. Olivträdet stod i sin kruka inne i växthuset resten av sommaren och när det var dags att ta in det för vintern så var knopparna alldeles bruna och hoptorkade. Jag blev lite förvånad när jag såg att olivträdet fick dessa knoppar igen och att de nu slagit ut som små söta blommor. Lite för ivrig att starta säsongen även för en medelhavsväxt borde det väl vara, men det kanske fungerar bra på fönsterbrädan.

olivblommor_ståndare

När jag läser lite mer om oliver så visar det sig att de vindpollineras. Jag antar därför att det vi såg i somras var blomknoppar som inte slagit ut och att de aldrig blev pollinerade där inne i växthuset eftersom det inte blåste något. Det blåser inte så mycket på fönsterbrädan heller, men jag har försökt att leka vind själv och pensla blommorna lite.

Vi får väl se om det blir några oliver. Nu står trädet under växtbelysningen tillsammans med paprikaplantorna. Håll med om att dessa små gröna knoppar kan tas för blivande oliver? 🙂

olivblommor_knoppar

3 reaktioner på ”Ivrig (bild 236 av 365)….eller olivträdet blommar redan!

Kommentera

