Gula saffransbullar med svarta vinbär och vit choklad

Jag har bakat nu på morgonen och testade då Susannes tips om att fylla bullarna med svarta vinbär och vit choklad.

Eftersom det här blev ett väldigt spontant bak, så hade jag inte alla ingredienser hemma. Kvarg hade vi t.ex inte. Det är ju annars en klassiker för att få bulldegen lite extra saftig. Istället tog jag extra smör och var väldigt försiktig med mjölet. För mycket mjöl kan göra vilka bullar som helst tråkiga!

Susanne gör saffransbullar med mandelmassa och vit choklad som bas. Sen har hon testat olika sorters bär och russin att kombinera med. Läs mer i länken ovan. Min familj gav godkänt till svarta vinbärsfyllningen, men uppskattade mer den där jag enbart hade mald mandel och socker. (Mandelmassa är något som sällan finns hemma hos mig, men jag brukar mala 100 g mandel och blanda med  1 dl socker och då blir det lika gott. Dessutom är det lättare att hitta ekologiska mandlar än ekologisk mandelmassa.) En av anledningarna till att svarta vinbär inte uppskattades till sitt rätta värde tror jag var att vi inte hade tillräckligt med vit choklad hemma. Om ni ska testa med svarta vinbär ska ni inte vara snåla med den vita chokladen! Jag ska nog testa en gång till  och göra det mer ”rätt” nästa gång. Självklart ska min familj få även några med russin och mandel också. När det gäller russin så är köper jag bara ekologiska. Vindruvor är som ni säkert känner till väldigt hårt besprutade och man hittar ofta bekämpningsmedelsrester i dessa. Russin som är torkade druvor riskerar därför att innehålla det också men då i lite mer koncentrerade form…

saffransbull_svarta vinbär

4 reaktioner på ”Gula saffransbullar med svarta vinbär och vit choklad

      1. Sist jag gjorde bullar så lade jag ner massor med energi på att få dem att smaka fantastiskt. Tyvärr glömde jag att strö pärlsocker över en hel plåt 🙂 De smakar fortfarande gott men ser inte lika smaskiga ut.

Kommentera

