Frostat nypon. Det är nog för sent att göra nyponsherry

Skillnadens trädgård kallar Sara Bäckmo sin trädgårds blogg och sin facebook sida. Jag har tidigare nämnt att hon är lite imponerande eftersom hon lyckas vara nästa självförsörjande på grönsaker till sig och sin familj. Hon lade ut någonstans ett recept på nyponsherry förra året och jag tänkte att jag skulle testa i höst, men det glömde jag bort. Det som är bra med denna är att man slipper rensa nyponen. Så här skrev Sara:

Nyponsherry:

4 liter vatten och 2 kg strösocker kokas. Låt svalna och häll sedan över 2,5 liter snoppade ej urtagna nypon, i en hink eller liknande. Låt stå i rumstemperatur och rör om dagligen i 8-10 dagar. Därefter täckes kärlet och får stå i fyra-fem månader. Skumma bort mask eller annat skräp. Tappa upp på flaskor.

Hennes favoritanvändning är en matsked över en tallrik fruktsallad och i  höstens trattkantarellstuvningar.

Till nästa år kanske jag kommer ihåg det. Påminn mig annars!

Som illustration har jag valt ett frostat nypon som jag fotade i helgen. Fler macrobilder kan man hitta om man tittar in på NF blo-Ma som har tema macro på tisdagar.

frostat nypon

6 reaktioner på ”Frostat nypon. Det är nog för sent att göra nyponsherry

Kommentera

