Riktning (bild 228 av 365)…eller… ” Mot vintern!”

Nu är det ingen återvändo. Det är hårt i backen. Det snöar lite. Blir därför  inget grävande i dag i alla fall som jag hoppas på. Gick ner till sjön och insåg att den var frusen med undantag av en liten vak. Inte så där stabilt frusen så man kunde gå på den ännu, utan när man gick på den så  sprack upp lite och vatten sipprade upp.

Det är tur att de flesta som bor här uppe älskar sånt man kan göra på  vintern, för vintern är lång. Själv är jag inte lika förtjust numera, men med en kamera så blir det lite roligare. Det är viktigt att ta sig ut även på vintern. Ögat behöver få in dagsljus för att kroppen ska förstå när det är dag och när det är kväll. Annars sover man sämre, och sova är viktigt! Det är egentligen bara då vi sover som hjärnan rensas på alla slaggprodukter som bildas då vi är aktiva. Det är därför man reagerar ungefär som om man druckit alkohol då man inte sovit på ett dygn.

En intressant föreläsning av Jeff Lliff med lite bilder på vad som händer då vi sover kan du lyssna på här : One more reason to get a good nights sleep .

spricka i isen

10 reaktioner på ”Riktning (bild 228 av 365)…eller… ” Mot vintern!”

  1. Ingen frost här än men den kommer nog när som helst.
    Jag jobbade natten de sista åren och då är det inte så lätt att få till det med att sova bra. 3 ggr sov man på dagen, 2 ggr på natten, 2 ggr på dagen o.s.v.
    Väldigt fin bild!

  2. Intressant jämförelse! Jag testade, inte meningen men ändå, att sova på tok för lite en period när jag reste mycket och tappade dygnsrytmen. Kunde inte sova när jag var hemma. Det är väldigt läskigt men en nyttig insikt hur konstiga vi blir. Nuförtiden är jag noggrann med sömnen.

Kommentera

