Tömt ena komposten och tagit bort jordgetingboet

Tidigare i somras så berättade jag att jag inte sett getingar hemma hos mig mer än några döda, men sen dök de upp strax efter det. Först  upptäckte vi ett bo i taknocken och sen ett getingbo i en kompost alldeles intill det lilla växthuset. Nu är getingarna döda för vintern. Gissar att drottningarna hittat en lämplig övervintringsplats, men alla arbetare och drönare är döda.död geting

 

När jag tömde komposten så hittade jag detta tårtliknande bo i flera våningar. Rätt snygga pelare som höll upp varje våning av gamla larvceller. Där mellan våningarna fans det några döda getingar, men inte så många. Man blir väldigt fascinerad av den byggkonst som dessa små insekter besitter. Med hjälp av tuggat trä så kan de skapa dessa perfekta sexkantiga, papperstunna men väldigt stabila celler.

Tyvärr var det mörkt och regnigt idag så det blev inga fantastiska bilder direkt, men nu vet jag hur ett jordgetingbo ser ut.  Vill du läsa mer om getingar  finns det bra info på naturhistoriska riksmuseets hemsida.

Vill du se geting som äter bladlöss så fotade jag en sån i somras. Getingar är nyttodjur så man ska inte döda dom i onödan, men ibland kan de ju vara på fel plats och då kan det vara lättast att tillkalla proffshjälp som har rätt klädsel. En geting har inga hullingar så den kan sticka hur många gånger som helst…Ett kort radioprogram och några bilder från ett sånt tillfälle hittar du här.

jordgetingbo

2 reaktioner på ”Tömt ena komposten och tagit bort jordgetingboet

  1. Visst är det häftigt och jag erkänner att jag blir ödmjuk när jag ser resultatet. Ett annat resultat är att jag i vissa trämöbler ser ur de ‘hyvlat’ lövtunna trådar så jag känner mig aningens delaktig 🙂

Kommentera

