Inlagd (bild 225 av 365) …eller Även kor och hästar äter mjölksyrejästa ”grönsaker”

Det här är en överbliven ensilagebal  som jag fått av grannen. Normalt sett så ligger gräset i oftast vita, syretäta plastbalar. När det saknas syre så trivs en sorts bakterier som omvandlar en del av kolhydraterna i gräset till sin energi. Restprodukterna i denna process blir mjölksyra. Som alla syror sänker mjölksyran pH. Andra mikroorganismer som annars skulle förstöra gräset under en vinter klarar inte av denna sura miljö. Ensilage är alltså ett sätt att konservera gräs, en sorts inläggning. Ensilage har en väldigt speciell lukt. Det luktar som en blandning av hö och torkade aprikoser.  Första gången som jag kände lukten av bokashi, slog det mig att det luktade precis likadant. Jag har därför tänkt att överblivet ensilage borde vara väldigt bra som jordförbättring. Under helgen har jag grävt ner en kvarts bal i växthuset och lagt på lite drygt en kvarts bal på ett av trädgårdslanden.  Över all denna ensilage på trädgårdslandet har jag sedan hällt över ett oräkneligt antal skottkärror med jord som jag skottat ur hönsgården.Det var ett rätt tungt arbete, så efter att jag nu har grävt ner drygt en halv bal kände jag att det kommer ju en helg nästa helg också….Förhoppningsvis så stämmer det att värmen blir kvar så att jag kan fortsätta gräva ur hönsgården då. Man kan ju hoppas att träningsvärken jag får i morgon kommer resultera i både en starkare kropp  och en bättre skörd nästa år! 🙂

ensilage_inlagd

Om du klickar på bilden till höger 365 foton, så hittar du fler bilder från fotoutmaningen 365 foton

3 reaktioner på ”Inlagd (bild 225 av 365) …eller Även kor och hästar äter mjölksyrejästa ”grönsaker”

  1. Jag har varit latare än du och täckt jorden med ensilage. Bonden rekommenderade att låta ensilaget ligga 2-3 veckor först eftersom jag redan hade planterat där jag skulle täcka. Det här gjorde jag sommaren – 13 och jag lovar det fanns inte mycket kvar nu i höst. Maskarna har däremot mångdubblats 🙂

Kommentera

