Börjat förbereda trädgården för vinter, men kålen får stå kvar i landet

Broccoli är en bra. Förutom att den är supernyttig, så tål den lite kyla och fortsätter att leverera små sidoskott tills den helt fryser ner. Den tål några minus ibland utan att ta någon större skada.

Själv har jag inte massor av broccoliplantor, bara tre i år. Kål är som bekant populärt av många insekter, så jag har bestämt mig för att odla på en mindre yta så att jag kan hålla bättre koll. Jag lyckades ändå inte hålla koll på savoykålen som även i år blev helt uppäten av diverse kålälskande larver. Broccoli brukar klara sig bättre.

Sidoskotten som fortsätter komma nu under hösten är små, men lika goda för det. Det gäller bara att inte glömma bort att titta lite nu och då, för rätt vad det är så börjar de blomma. De gula blommorna går också att äta, men även om jag brukar hävda att blommor också är gott så gillar jag blomknoppen bäst när det gäller broccoli.

Jag gissar att all höstgrävning som jag pysslat med i helgen kommer att kännas ordentligt i kroppen i morgon. 🙂

broccoli_sidoskott_groda

6 reaktioner på ”Börjat förbereda trädgården för vinter, men kålen får stå kvar i landet

      1. Okej, ja vissa perioder denna sommar när det var som varmast var det svårt att hålla den bra vattnad så då är det förklaringen till att det börjar komma en bukett nu. Samma med gurkan, nu kommer det en massa gurkor som inte kommer bli färdiga…..

      2. Gurkor är ännu viktigare att ha stora krukor till så att de aldrig torkar. De riskerar att bli beska och dåliga annars, men det var en härlig sommar som vi hade i alla fall! 🙂

Kommentera

