Vinbär (bild 216 av 365)…eller C-vitaminrikare än så här är svårt att hitta!

Svarta vinbär är proppade med nyttigheter. Mest kända är de för sin C vitamin. Med sina 210 mg C per 100 g bär så är det betydligt rikare på C vitamin än apelsiner. (På köpet slipper man också bekämpningsmedelsrester som det pratas mer och mer om då det gäller citrus.)

Normala år så brukar vi plocka svarta vinbär ganska långt in på hösten och lägga färska bär i morgonfilen, men i år så verkar det ha gått fortare med mognaden. Det som ska plockas bör plockas rätt snart.

Jag hittade några småburkar som jag sparat som var rätt bra i storlek och har nu fryst ner mixade bär med väldigt lite socker. Det blir godare om man inte kokar sylt, men då måste man frysa ner dom. Vinbärsburkarna räcker några dagar. Så mycket mer vet jag inte om man kan spara med tanke på den lilla sockermängden som jag lagt ner.

Socker tillsätter man ju inte enbart för att det ska bli gott utan också för att det har en viss konserverande effekt.

Andras bilder från fotoutmaningen 356 foton hittar du här. Fler av mina bilder från samma utmaning hittar du här.

svarta vinbär

6 reaktioner på ”Vinbär (bild 216 av 365)…eller C-vitaminrikare än så här är svårt att hitta!

  1. Varm svartvinbärssaft är kalas när jag har hosta 🙂 Har några påsar med bär i frysen som jag tar upp lite av och har i yogurt mm.

Kommentera

