Bönor (bild 214av 365)….. eller.. Bästa bönan är bondbönan

Lättkokta, skalade bondbönor. Det är en delikatess. Själv föredrar jag att ta bort den vita hinnan som alltid finns utanpå det gröna innandömet. Det blir ett litet extrajobb ungefär som att skålla mandlar, men det blir godare tycker jag!

Andras bilder från fotoutmaningen 356 foton hittar du här. Fler av mina bilder från samma utmaning hittar du här.

bondbönor_ skalade

Så här mjukt och inbäddat ligger bondbönorna  och växer på dig. Bondbönor är bra eftersom de inte är så känsliga som vanliga bönor för kyla. Man kan så bondbönor när jorden är 5 grader till skillnad mot vanliga bönor som kräver 10 grader för att inte ruttna.  I år fick jag mina bondbönor i marken redan 18 maj. De tål någon frostnatt, de berikar jorden eftersom de kan binda kväve till marken, de smakar mycket bra och de är väldigt näringsrika med bra proteiner. Mera bondbönor till folket, säger jag! 🙂

bondböna

8 reaktioner på ”Bönor (bild 214av 365)….. eller.. Bästa bönan är bondbönan

  1. Mer bondbönor till oss åtminstone! Vi fick ganska kraftiga angrepp av bladlöss och det tog några veckor innan jag begrep varför plantorna inte växte längre. Avkastningen blir väldigt låg.

    Tack och lov odlar vi nästan hundra radmeter (delvis till försäljning) så lite blir det kvar till frysen.

  2. Åh, jag älskar bondbönor. I år har jag dock inte haft några ute på lott, men jag har nära till bonnmarknaden! 🙂
    Nu blev jag supersugen på bönvälling så jag måste nog ge mig iväg och handla direkt! 🙂

  3. Håller med – bästa bönan alla kategorier. Tyvärr har jag alltid fått ganska dålig skörd eller om jag varit för glupsk 🙂

Kommentera

