Sötsyrligt (Eget tema bild 211 av 365)…..eller Fruktläder gjort på färska krusbär

Fruktläder har jag funderat på att göra länge och i år så är krusbären riktigt stora, mogna och söta. Ja, så söta som nu ett krusbär kan vara. 😉

I går plockade jag ca 3 l och rensade ordentligt. Bären mixades i den vanliga matberedaren och blandades med ca 2 dl strösocker. Då tyckte jag att sötman räckte för mig. Smeten spreds ut tunt på 3 plåtar med bakplåtspapper och fick vara i ugnen med lite öppen ugnslucka och torkfunktionen under eftermiddagen och en bit in på kvällen. Sen fick jag för mig att det borde torka klart ändå under natten även utan fläkt.fruktläder_krusbär

 

Helt torrt blev det inte, men nu på morgonen så klippte jag lädret med papper och allt i remsor och tänker att det borde gå fortare att få det torrt så. Ute på kanterna hade det hunnit torka så pass att man kunde slita loss en bit och provsmaka och det var precis så där sötsyrligt som jag vill ha det.

Fruktläder äter man som godis eller så kanske det skulle vara gott att klippa ner små bitar i morgonfilen? Man kan ta vilka bär man vill och man sötar efter behag. När det är klart så tänker jag rulla ihop mina remsor med papper och allt och lägga i en burk.

Kanske gör jag en laddning till i dag också. Det blev väldigt gott. 🙂

 

13 reaktioner på ”Sötsyrligt (Eget tema bild 211 av 365)…..eller Fruktläder gjort på färska krusbär

  1. Samma här – inte hört eller prövat! Men vackert inspirerande med sin fina röda färg 🙂 Min dotter torkade äpplen förra året – lite löjligt tyckte jag. I vart fall tills jag smakade 🙂

  2. Jag minns att du skrev om krusbärsläder förra året och tänkte att det måste jag testa, men minnet är kort….. tack för påminnelsen.
    Säger Luna som just har kokat rabarber -och jordgubbsaft. Jag tar för givet att värmen ska komma tillbaks. Då behövs syrliga drycker och tilltugg.
    Trevlig vecka

Kommentera

