Recept (bild 207 av 365)

Det är squashtider nu. En ny favorit för i år, som vi av konstig anledning inte provat tidigare, är dessa plättar.

Ca 800 g squash rivs på den grova sidan. Om man vill försöka äta en mindre mängd mjöl så klämmer man ur så mycket vätska som man kan, annars behöver man tillsätta mer mjöl i smeten.

1 lök finhackas eller rivs. Löken på bilden är lite i största laget, men så här stora har mina frösådda rödlökar Long red Florence hunnit bli i år.

Blanda ner ca 1 tsk salt och ca 0, 5 dl- 2 dl vetemjöl beroende på hur mycket vätska du sparar i squashen och 3 ägg.

Finhacka och blanda ner persilja efter tycke och smak, men ca 1 dl hackad persilja kan vara lagom.

Stek plättarna i stekpanna.

Plättarna är rätt neutrala i smak, så man kan servera alltifrån räkröror,sikrom och gräddfil, stekt fläsk och lingon, enbart lingon…eller vad man vill!

Smaklig spis!

Andras bilder från fotoutmaningen 356 foton hittar du här. Fler av mina bilder från samma utmaning hittar du här.

recept squashplättar

23 reaktioner på ”Recept (bild 207 av 365)

  1. Dessa plättar måste naturligtvis provas. Squashen ger som vanligt överdådig skörd. Dessvärre kan jag inte säga detsamma om alla olika odlingar – t ex den vackra löken den långa röda. Visserligen blev de större än de med sättlök odlade – men troligen behövs mer öm omvårdnad än det blir när de får sköta sig själva. Men ska def så igen i vår – och bättra mig… Får trösta mig med squash – och kål som frodas under gardinerna!
    Tack för plättreceptet!

    1. Jag är lite impad av mina lökar för de har fått klara sig själv, men jag gissar att det var den tidiga starten och sen all denna sol som givit resultat!
      Kålen går det sämre med för mig, men man kan inte lyckas jämt. 🙂

  2. Följde receptet men lade en sked fint tärnat rimmat stekfläsk i varje plätt – och glömde persiljan som ströddes över efteråt… Så gott! Tomatsallad och ett glas rött till! För oss två personer blev det till 3 måltider. TAck!

Kommentera

