Rapssugare gillar också kål!

Såna här har jag inte sett tidigare. De gillar tydligen också kålväxter av olika slag. Just dessa rapssugare satt på den blommande rädisan förra helgen. Det fanns många av dom….

Det är inte konstigt att så många insekter och andra djur gillar kål. Det är både nyttigt och gott. Hur farliga dessa rapssugare är som skadedjur har jag inte greppat riktigt än eftersom det är första gången jag ser dom.

De genomgår 5 olika nymfstadier innan de blir adulta och byter färgteckning för varje gång, så den kunnige kan se ungefärlig ålder på dom om jag förstått det hela rätt. Jag tillhör inte denna skara av kunniga. Jag spanar vidare i helgen och ser vad som hänt med rädisan.

rapssugare på rädisblad

2 reaktioner på ”Rapssugare gillar också kål!

Kommentera

