Surrigt ( egen bild 203 av 365)

 

Fredagstema: Gult 

Nu är det väldigt surrigt runt denna blomma som heter Strålöga. På de flesta blommorna satt minst en humla! Förra året lyckades jag fota några regnvåta humlor på just dessa blommor, så inte ens dåligt väder avskräcker från ett besök. ;). Surret man hör från humlor och andra insekter beror på att luften börjar vibrera då vingarna rör sig. Dessa ljudvågor når våra öron.

Strålöga är inte världens snyggaste blomma, men den har snygga blad och är som sagt extremt populär i insektsvärlden.

Igår visade jag bild på en snylthumla, men det här är nog vanliga humlor som försörjer sina egna larver. Vilka arter det är vet jag inte säkert, men det är två av de 40 arter av humlor som vi har i Sverige. De två till höger skulle kunna vara ljus jordhumla. Det får jag ut om jag använder humlenyckeln på nätet. Förra sommaren läste jag en jätte fin bok om humlor som jag varmt rekomenderar Humlor i Sverige. 40 arter att älska och förundras över.

Fler bilder från fotoutmaningen 365 foton hittar du här

humlor  på strålöga

 

12 reaktioner på ”Surrigt ( egen bild 203 av 365)

  1. Åhh, så Strålöga bör vi alltså köpa till vår Humle by! Är den perenn? Och den där boken låter oxå bra att ha för den som vill bo granne med humlor!

  2. Åh, jag gillar humlor! Många vet inte hur stor insats humlorna gör i pollineringen, fattar inte hur viktiga de är! Jag är så glad för mina små söta humlor här i trädgården!
    Så scrollade jag lite i din blogg och såg en mängd fantastiskt fina foton! Gillar att du kör trädgårdstema på 365 foton!

  3. Vacker bild! Hela den processen är helt och rent förunderlig. Jag är glad att jag sett så många fler pollinerare i år. Och hur gott det är att höra surret – det är ju då jag kommer på att det vart väldigt tyst förra sommaren.

Kommentera

